Oznake

, , , ,

Davno još, na fakultetu sam se susrela sa japanskom politikom poslovanja, poznatijom kao japanski menadžment. Princip koji mi je stalno na pameti jer me lično dotiče, iako nikad u Japanu nisam bila jeste „Idi, vidi, vrati se i primeni“.

Zbog čega je japanski sistem poslovanja toliko uspešan i toliko neprimenjiv na zapadnu hemisferu, o tome ćemo neki drugi put. Ovog puta želim da govorim o poruci koju je Dobrica Ćosić uputio studentima u inostranstvu. Preneću je u celosti, jer smatram da  svako ko želi da se bavi stanjem u kome se Srbija nalazi, treba ovo da pročita.

Hvala gospodine Ćosiću. U moru polu-vesti iz besvesti, vaše retke sam čitala sa dubokim poštovanjem i nadahnućem.

Pogledajte ovde više o tome Ćosić: Studenti, vratite se

Kako je na nama da tumačimo vaše reči po ličnom nahodjenju, biću slobodna da ga povežem sa principom Idi, vidi, vrati se i primeni.

Odlazeći iz zemlje Srbije, setila sam se ovog principa. Odmah zatim sam odmahnula glavom, suočavajući se sa nadrkanim carinikom čija mesečna plata prelazi moju polugodišnju i koji, ma kako mali bio, voli od sebe da čini idola. Makar nama, sitnim ribama u ovom moru plavom, koji drhteći prolaze kroz skener  sa kartom u jednom pravcu. Shvatila sam da od „Mice ubice“ pa sve do najkožnijih fotelja i nadrvenijih stolova u zemlji, Srbija nema šanse da privoli i zagrli obema rukama ni pamet ni talenat.

Dok sam je napuštala oprostila sam se od nje. Videla sam je u likovima političkih fosila koji nemaju nameru da se skinu narodu sa grbače i naprave mesta za neke nove, mlade ljude koji žele nešto da menjaju. Videla sam je u svetlu prljavih kampanja, kradje glasova, sumnjivih finansijera, političkih progona i „pametan i častan čovek nema šta tu da traži“. Videla sam je u narodu koji kao ovca blejeće i ide na klanje. Videla sam je u nametnutom sistemu vrednosti gde polugole pevaljke predstavljaju kulturu, a sprski seljak- domaćin iščezava. Videla sam je u vrtlogu ratova, razaranja i krvi koja je prolivena, ničim izazvana i bez ikakvih trijumfalnih promena. Videla sam je u kapitalistima, brendovcima, PRistima, marketing stručnjacima koji su je prodali u bescenje. Videla sam je u bankarima koji su nametnuli mainstream da se živi od kredita koji se kao omča stežu svakoj porodici u Srbiji, dok se štednja gradjana koristi za njihove lične kovčežiće. Videla sam je u rekama ljudi, poniženih i proteranih sa svojih radnih mesta. Videla sam je u korupciji, kao odgovoru na siromaštvo i prestanak etike i čojstva.  Videla sam je u pepelu napaćenih duša koje ne znaju kako da prežive, sve lepeći plakate političkih stranaka i moleći za parče milostinje. Videla sam je u moru nesposobnih, polupismenih, diletantskih, poltronskih umova kojima je obraz deblji od djona i koji lepo cvrkuću kad govore. Videla sam je u ozračenim tkivima, koje su nam darovali milosrdni oci, u farmaceutima koji kao hijene obleću oko mrtvaca koji još uvek hodaju grabeći svoj profit. Videla sam je u starosti i smrti, u sve svežijim humkama a sve manje kolevkama.

Videla sam i sve njene prirodne lepote, od Tare i Zlatibora do Sićevačke klisure, Stare i Suve planine, od Ibra i Morave do Tise, Save i Dunava, od Fruške Gore do Kosova, od ravnica do Djavolje varoši, sve sam videla i zaplakala. Shvatila sam da sve što ona jeste, zemlja od koje sam potekla, polako umire, ropteći i boreći se za vazduh. Shvatila sam da jedan život imam i da mi je dragocen. Shvatila sam da ću mentalno i telesno odumreti, ako se ne spasem.

Shvatila sam da se ja još dugo, dugo neću vratiti. Shvatila sam da sam otišla, ne da zatrem sprsko seme, već da zgrabim šanse i mogućnosti koje su mi u zemlji u kojoj sam odrasla i pored silnog truda i rada oteli polupismeni i polugoli.

Ako ikada osetim da je trenutak došao, da postoje ljudi koji će slediti više a ne lične ciljeve, da se izgara u tome da ova mladost, koja se sada radja ili odrasta menja i prevraćuje, kupiću još jednom kartu u jednom pravcu.

A sada želim, posle sve ove silne (znam, ali morala sam!) patetike da se kritički pozabavim vašom idejom. Ne sumnjam u vaše dobre namere, ali dozvolite.

Zašto je ova teza održiva?

  • teoretski super zvuči,
  • odražava patriotizam u pravom smislu te reči,
  • praktično nije neizvodljiva,
  • osvežila bi postojeće stanje na političkoj sceni Srbije,
  • skupila bi na jednom mestu makar 100 pametnih ljudi,
  • ako se zaista sprovede u delo mogla bi ozbiljno da naruši gnjilost postojećeg sistema i pruži nadu budućim pokoljenjima.

Zašto ova teza nije održiva?

  • zato što japanski menadžment počiva na duhovnoj komponenti, svetosti porodice i države, te ogroman rad, red i disciplinu svih i nadasve poštovanje autoriteta,
  • jedinstvo na koje se oslanja istočnjacka filozofija poslovanja a samim tim i konfiguracija moći na geopolitičkoj karti sveta nije održiva na našem podneblju,
  • za razliku od Japanaca, Srbi su veoma tašt i ohol narod, te se postavlja pitanje poštovanja autoriteta i stapanja u jednu homogenu sliku o boljitku svih nas, kroz pojedinačni doprinos („Jebaga, a što ja? Evo ga ovaj tu, ionako nema šta drugo da radi! p.a.),
  • za razliku od zapadne civilizacije istočnjaci najvisprenije i najtalentovanije imaju u ekonomiji, zatim obrazovanju (i dalje me ta činjenica oduševljava), nauci i tehnologiji, medicini pa tek na nekom 4,5 mestu dodju političari,
  • zato što je veoma teško skupiti 100 pametnih ljudi koji su se otisnuli u svet, pokupili i naučili sve što nam realno treba i namoliti ih da sve to ostave zarad spasenja srpskog naroda,
  • čak i da navod iznad uspe, što je malo verovatno, ne mogu da zamislim da se realizuje u narednih 15 godina,
  • čak i da postoje ljudi sa takvom energijom koji će ostaviti sve i maltene pro bono spašavati srpski narod od nestajanja, mala je verovatnoća da će kao grupa uspeti da nadjačaju sujetu, kroz lične borbe tih pojedinaca za „ko je najpametniji“ i da rade za neke više, a ne lične i trenutne ciljeve,
  • žalosno je da Srbija nema, i pored milionske dijaspore, i pored toliko mladih i obrazovanih ljudi, 100 čoveka koji će uspeti da se slože u nečemu i da sprovedu tu tezu u delo.
